DELTA BIRDING FESTIVAL

Gavinot argentat mediterrani (Larus michahellis) 
Eixida d'aus marines.

Els dies 22, 23 i 24 de juliol s'ha celebrat la quarta edició del més gran festival ornitològic de l'estat. Jo era la primera volta que m'acostava a un esdeveniment d'aquest tipus i vaig poder fer-ho els tres dies. El divendres a l'hora de l'obertura ja estava passejant per les instal·lacions. Estaven situades al voltant de Mónnatura que és un espai expositiu que permet conéixer els diferents aspectes del Delta, dels costums i dels animals que conformen aquest gran parc natural. En aquest ambient es podien trobar tot tipus d'ofertes al voltant del món de l'ornitologia, espais naturals, guies de natura, empreses d'òptica i fotografia, ONG's, publicacions i artistes. A més tres grans tendes oferien xarrades i projeccions. Un esforç organitzatiu que es completava amb restauració, exposicions i eixides ornitològiques pel voltant.


Gavinot fosc (Larus fuscus)
Baldriga balear (Puffinus mauretanicus)

Per a un vell ornitòleg com jo amb greus problemes amb l'anglés que em limitava el fet de poder escoltar les xarrades dels "cracs" estrangers i amb suficient coneixement de l'oferta ornitològica local, el fet d'estar prop d'un grapat d'ocells escassos o rars era tot un desafiu, eixos dies s'havia vist Territ cuablanc (Calidris fuscicollis), Daurada petita del Pacífic (Pluvialis fulva), Territ rogenc (Tryngites subruficollis) i Tallarol xerraire (Sylvia curruca) i poder observar-les era una oportunitat única. Per tant ja el mateix divendres vaig anar als camps de gespa de la partida de la Comandanta, al terme de Sant Jaume d'Enveja per intentar trobar-les i eixe dia no vaig tindre ni prou llum ni sort.


Baldriga balear (Puffinus mauretanicus)
Arjan Dwarshuis

El dissabte de bon matí eixia una barca de l'organització del festival des de Sant Carles de la Ràpita per observar les aus marines, va ser una barca molt ben aprofitada plena de gent i a més amb tripulació de luxe, comandada per Ricard Gutiérrez i amb ornitòlegs de gran nivell com Arjan Dwarshuis que té el record del BIG YEAR 2016 on va observar 6.852 espècies d'aus en un any. Crec que no és la millor època per observar aus marines però vàrem gaudir amb part dels milers de Gavinots argentat mediterrani (Larus michahellis) que crien a la Punta de la Banya, la majoria joves de l'any que tenien molta fam i es llançaven a l'aigua per engolir les sardines que els llançaven des de la nostra embarcació. Altres espècies que observarem van ser; Gavina corsa (Larus audouinii), Gavina vulgar (Larus ridibundus), Gavinot fosc (Larus fuscus), Xatrac d'albufera (Sterna hirundo), Xatrac bec-llarg (Sterna sandvicensis), Baldriga balear (Puffinus mauretanicus), Mascarell (Morus bassanus) i Corba marina grossa (Phalacrocorax carbo). Ens va sorprendre comprovar que prou aus rapinyaires migraven uns centenars de metres mar endins, vam veure esparvers (Accipiter nisus) i arpellots de marjal (Circus aeruginosus).


Gavinots argentat mediterrani (Larus michahellis) 
Agró blanc (Ardea alba)

Després de dinar vaig tornar a Sant Jaume d'Enveja i entre molts corriols vaig trobar una de les rareses, un parell de Territ rogenc (Tryngites subruficollis) mig amagats entre la gespa més alta, per a celebrar-ho vaig fer-me un bany a la platja de l'Alfacada. El diumenge vaig tornar per intentar vorer altres "delicatessen" més però sense sort, si que trobarem 3 Corriol pit-roig (Charadrius morinellus) i vaig tindre temps tornar a dinar a València. Aquesta fira ha sigut una experiència interessant i poder gaudir dels ocells i dels companys ornitòlegs del Delta tot un goig. Açò del birding enganxa i dispara les endorfines, si els caçadors provaren canviar les escopetes pels prismàtics i les càmeres de fotos tindrien el mateix goig i a més no matarien als animals.


Àguila pescadora (Pandion haliaetus)
Xatrac d'albufera (Sterna hirundo)

Tex i fotos de Rafa Muñoz 2017.




2 comentaris:

Guillermo García-Saúco ha dit...

Molt interessant. M'agrada molt la primera foto del gavinot argentat mediterrani, quins ulls que té!

Rafa Muñoz ha dit...

Gràcies Guillermo!